Israel 2010

Fjerde del af rejsedagbog for Gitte og Jens
Denne dagbog er for torsdag den 15. april til søndag den 18. april

Rundt om den gamle by - Jerusalem (Torsdag 15/4)

Programmet var så at se det vi ikke nåede sidst på Oliebjerget. Vi tog bilen til via Mt. Scorpus til toppen Mt. Olives (Oliebjerget).

Først gik vi i Pater Noster kirken. Det var her Jesus lærte disciplene fadervor.
I kirken er opsat tavler med fadervor på alverdens sprog. Også på Dansk.
Denne kirke har også en grotte. Lige ved denne står en skulptur i Sort Svensk granit fremstillet af den danske billedhugger Erik Heide. Der er også en historie om stenen. Den skriver vi en anden gang.

Tilbage - 1 km mod Mt. Scorpus ligger Augusta VIctoria Hospital og Himmelfartskirken (bygget sammen i et). Herfra er en formidabel udsigt over både vest og øst jerusalem.

Herfra kørte vi ad ringvej nord om Jerusalem til Knesset som er Israels Parlament. Trods omtale om der var åbent for turister kom vi altså ikke ind.

Kort derfra ligger så Israel museum med de originale Dødehavsruller fundet i Qumran. Den anden sektion af Museet er en stor model af det gamle Jerusalem. Meget oplysende når vi nu har set "old town" flere gange de foregående dage.

Tilbage til Old Town på sydsiden ved Zion Porten. Først en tur inden for porten til det armenske kvarter, hvor den flotte del af Cardoen ligger. Cardoen blev etableret da romerne indtog Jerusalem i 70 e.kr. Cardoen er en lige-nord-sydgående gade som romerne anlagde i alle de byer de har indtaget på den tid.

Uden for porten på Zion bjerg ligger Dorminitionskirken. Her indtog Jesus den sidste nadver med sine disciple. Kirke og klosterdelen er bygget over stedet, hvor Maria, Jesus mor hensov i døden. Hun blev senere bragt til sin grav ved foden af Oliebjerget.
Tæt herved ligger også Davids grav.

Cordoen og Zion Bjerget (Fredag 16/4)

Jens stod op 6.30 for selv at køre på toppen af Oliebjerget for at tage billeder inden varmen lægger dis over landskabet. Hjem til hotellet 7.30 hvor

Gitte var stået op så vi spiste morgenmad sammen. Så tager vi ind til Cardoen i den gamle by mellem Det Jødiske og det Armenske kvarter. Det er nemlig noget af det velbevarede og ældste fra romerne anlagde dette lige efter år 70.

Dernæst gik vi til gravkirken i det Kristne kvarter hvor vi havde været tidligere 2 gange. Imidlertid havde vi endnu ikke fundet den trappe der i vores bøger var beskrevet gik op på gravkirkens tag. Langt om længe fandt vi trappen som var godt skjult. På taget er meget spændende gammel kultur, idet der her findes et helt lille samfund af en  gammel munkeorden. Det er koptiske munke der bor mellem gravkirkens tag og det Etiopiske kloster. De kan føres tilbage til 1200 tallet på dette sted. De har små huse som hvide celler med grønmalede døre.

Så var vi inde i Maria Kapellet i Gravkirken. Den sektion var nemlig lukket den første dag. Lige ved siden af dette kapel er der er Sakristi, hvor der findes et skab med sporer, kors og sværd som har tilhørt den franske Godfred af Boillon. Det var dette udstyr da Valdemar Atterdag i 1347 blev slået til "ridder af den hellige grav".

Heldigvis var der også tid til et lille hvil med god udsigt.

Fredag aften ringer Austrian Airlines og fortæller at vores afgang til Wien er aflyst på grund af vulkanskyen  over europa. De meddeler vi kan få ombooket afgangen lørdag til mandag, sådan. Sådan ligger landet så. Det lykkedes at få forlænget værelset, men selvfølgelig med dagsprisen pr. døgn.

Via Dolorosa (Lørdag 17/4)

Så tager vi hul på den ufrivillige del af ferien, som følge af vulkanskyen over Europa.
Det er ikke muligt at få kontakt til bureauet i Danmark som har booket billet for at høre hvordan vi skal forholde os. Både telefonisk og på deres web-mail formular. ØV.
Vi må jo vente til langt op ad formiddagen før vi kan se status på såvel flyselskab og vejrprognose.

Det lykkedes dog at komme ud og lege turist nogle timer.
Tidligere på ugen var vi Via Dolorosa, men fandt ikke de rigtige steder i starten af ruten. Det viste sig at station 1 hvor Jesus blev dømt af Pontius Pilatus ligger inde midt i en almindelige skole. Der var skolegang til kl. 2 hvorefter vi troede vi kunne komme ind. Men ak, der var kun for private selskaber der havde betalt guide med ind.

Så udforskede vi station 2 som er ret omfattende, Det er med Flagellationskapellet og Dommens Kapel.  Og Zionsøstrenes kloster hvor der under gadeniveau er arkæologiske udgravninger hvor der er frilagt den oprindelige gadebelægning på Via Dolorosa. Gadepartiet ligger næsten lige under den berømte Ecco Homo bue.

Den oprindelige korsets vej Via Dolorosa. Bemærk rillerne i granit som skulle forhindre æsler og romernes heste i at skride.

Nedenfor Ecco Homo buen med Zionsøstrenes kloster til højre i billedet.

Fra eftermiddag ved 16. tiden gik det igen med at følge flyselskab og vejr via computeren. Aftenen bruge Jens på at rydde op og besvare de mange mails der var kommet i ferie på jobmailen i Ringsted, men nåede langt fra igennem.

Den nye bydel og Holocaust museet på Herzels bjerg.  (Søndag 18/4)

Søndag morgen venter vi igen på flyselskab og nye beskeder om status. Vi kan følge om afgang status på nettet. Den er ikke canselled mandag. Så vi håber på mandagen.

Det bliver dog igen til nogle timer i byen. Vi får heldigvis lejlighed til at komme til det moderne Jerusalem. Fuldt ud på højde med vestens hovedstæder med butikker og udvalg. Og en flittig byplanarkitekt har sørget for at byen er indrettet formidabelt hyggeligt i forretningsstrøgene omkring Jaffa Road.

Så vil vi køre ud af byen i bjergene vest for Jerusalem. Op mod Jerusalem skoven ligger Herzelbjerget. Og her ligger Yad Vashem Museet. Et kæmpe moderne museum over  6 mio. jøder der blev dræbt eller forsvandt under nazismen.

Herfra tidlige hjem til hotellet og følge Austrian Airlines planer. Endnu intet nyt. Og det ser søndag aften stadig ud som om afgangen mandag er åben.