SAMSØ den 11. august til 15. august 2017

Sammen med børn, svigerbørn og børnebørn fejrede vi Sølvbryllup på Samsø. En hel kortege af 6 biler med i alt 18 personer samles ved færgen i Kalundborg den 11. august ved middagstid. Overfarten varede en time og et kvarter, så der var rigelig tid til både at se udsejlingen fra færgens dæk og spise lidt i cafeteria.

De første tre dage – fredag, lørdag og søndag blev planlagt til at være afslapning, god mad og drikke, samt leg og aktiviteter,
hvor både børn og voksne kunne være med. Mere om dette nedenfor.

Efter ankomsten til Ballen kørte vi et kvarters tid tværs over øen til ”Camping og Feriecenter Samsø”.

På feriecenteret blev vi indlogeret i 6 værelser, lige på rad i en fløj for os selv.

Auper aktiv ferie: Der var noget for alle. Hoppeborg, Swimmingpool, Sauna, Mooncars, BMX bane, Disc-golf, fodboldgolf,
minigolf ude og inde, bowling og meget meget mere.

På feriecenteret levede vi godt, super morgenbord. Fredag aften med stor buffet, og lørdag med Grill buffet, både med helstegt gris, revelsben og kylling og en masse lækkert tilbehør. Ikke mindst var der begge dage fri softice efter maden. Det blev benyttet flittigt.

Lørdag formiddag kørte vi til ”verdens største labyrint” som ligger på nordspidsen af øen.
Vi gik i samlet trop gennem labyrinten. Det var ikke på må og få, vi havde nemlig fået et skema med en masse spørgsmål.
Ved hvert t-kryds var der en post. Her skulle man svare på et spørgsmål. Svare afgjorde så om man skulle til højre eller venstre. Det lykkedes at komme hele vejen rundt i labyrinten, selv om højre-venstre somme tider var en udfordring. Både børn og voksne
gik op i dette med liv og sjæl, det blev nærmest et kapløb om af komme videre til den næste post.

Efter denne hårde tur i labyrinten kørte vi samlet til Havnevej i Ballen og nød frokosten i Restaurant Dokken – med udsigt til havnen.
Om eftermiddagen blev det regnvejr, men det blev udnyttet ved at vi på vores center bookede begge Bowlingbaner i 2 timer. Så kunne alle nå at være med, både voksne og børn.

Om søndagen var vi ved færgen og vinke farvel til de 16 børn, svigerbørn og børnebørn,
som nu drog hjem for at passe job og skole m.v.

Vi blev så tilbage på Øen hvor vi havde booket nogle dage på ”Nordgården”, der ligger på Onsbjerg mark, lidt nord for Tranebjerg.
Selve dagen for vores Sølvbryllup, den 15. august 2017 blev fejret ved at vi så lidt mere af øen, samt nød en lille frokost på restaurant Skipperly. Vi havde bord i læ, med sol og med udsigt over lystbådehavnen. Det var ren hygge og afslapning.

Tæt på vores center er Samsø Gårdbutik i Permelille. Det skulle vise sig at være et kæmpe marked med en masse mærkevarer i tøj til herrer, damer, drenge og piger. Der var skarpe lave priser på alt, så der var mange der købe rigtig meget tøj.

Søndag indlogerede vi på ”Nordgården” og kørte derefter nogle kilometer ud til havnen i Sælvig.
Her kan man sejle til en kort tur ud til Tunø, eller med færge til Hou der ligger i Jylland, lidt syd for Aarhus.
Vi kørte videre til Mårup lystbådehavn på Nordøen. Derefter en tur til ”Langøre” lysbådehavn, stadig på Nordøen, men mod øst. Videre til lufthavnen der ligger på øens østside, ud mod bugten mellem ”Langøre” og ”Besser Rev”.

Nedenfor - Besser rev

Hvad fik vi så selv set:
Sælvig havn, Mårup Lystbådehavn, Langøre Lysbådehavn, Lufthavnen, Besser Rev, butik ”Søstrene Sidevind” i Besser, Udsigtstårnet i Besser, Butikken Vadstrup 1771, Brundby Hotel, Brattingborg Gods (som ejer 20% af Samsøs areal), Vesborg Fyr, Ørby, Pillemark og Tranebjerg.

Nedenfor: udsigt mod vest fra Vesborg Fyr

Vi talte med forskellige af de fastboende på øen. Der er ingen tvivl om, at livet på øen er roligt og besindigt.

Sølvbryllup på selve dagen spiste vi frokost på restaurant Skipperly

Da vi havde pakket og klart til hjemturen kørte vi hen til ”Vadstrup 1771” og købte 2 flotte rustikke metalkasser. Vi havde dagen før udset disse som en mulighed for plantekasser hjemme i Sorø.

Og fra Ballen blev der købt et fad med hjem:
Købt i http://www.instyleshop.dk

Solen går ned over Kolby mølle