Israel 2010

Første del af rejsedagbog for Gitte og Jens
Vi ankom onsdag den 7. april kl. 15 til Ben Gurion lufthavnen i Tel-Aviv. Det er en hyper moderne lufthavn med flotte faciliteter og udstrakt service. Vi oplevede meget hurtig modtgelse af bagage og meget hurtig ekspedition af paskontrol og turistvisa.

Efter paskontrol var fik vi på "Budget" biludlejning udleveret papirerne til den lejede Nissan 1,6 med automatgear. Gitte syntes det var rigtig spændende at komme ud at køre med automatgear for første gang. Og så på ukendte veje i et fremmed land. Efter det første gys med hop og stop gik det forrygende.  Vi fandt ret hurtigt ud på motorvejs 1 med kurs mod Jerusalem.  40 minutter senere kørte vi ind i Jerusalem by, og nu blev det rigtig spændende. Tæt myldertrafik, smalle gade og det var meget hektisk. Cool chauffør må man sige. Med Jens om navigatør kørte vi kun forkert 5-6 gange. Men nåede Hotel Addar ret hurtigt.

Denne første aften gik vi en tur i det gamle Jerusalem ved 18.30 tiden, men det var ved og blive mørkt og butikkerne og alle strøg blev lukket og låst. Lysen blev slukket.  Det var lidt svært at finde rundt første gang. På vej rundt kom vi ved et tilfælde til Gravkirken. Det er det mest hellige sted for alle verdens kristne. Kirken er nemlig rejst over Golgata (den ene ende af kirken) og i den anden ende af kirken er der særlig indretning hvor Jesus blev begravet efter han var taget ned fra korset på Golgata. (Det skriver vi mere om når vi er kommet hjem).
Men her skal nævnes at helligedommer er bygget over en klippe, Golgata. Det er stedet hvor Romerske soldater flåede Jesu klæder af, der han blev korsfæstet, der hvor han dør, og der hvor han tages ned fra korset. I den anden ende af helligdommen er stedet hvor han blev lagt i graven.
Netop fordi det var blevet mørkt var der en særlig stemning i Gravkirken. Med den gode Nikon kunne der alligevel tages gode billeder på tid.

Efter besøget i Gravkirken var klokken blevet 20.30, og sulten plagede. Inde i Den gamle by var alt lukket. Vi gik ud gennem Damaskusporten, som var nærmest den vej vi skulle gå hjem. Uden for bymuren var der meget mere liv, men netop det kvarter er lidt usselt. Men det måtte vi jo overvinde og ikke ind på en ikke særlig ren spisecafe. Rengøring var ikke den mest udsøgte disciplin, men vi bestilte henholdsvis kebab og pizza. Det smagte helt fantastisk, langt over forventning.

Torsdag den 8. april:

Fint morgenmåltid på Hotel Addar kl. 7.30. Bestemt ikke alsidigt som vi ellers kender det, men velsmagende og rigelig til at vi blev mætte.
Så gik vi til fods mod Den gamle by. Denne gang dog lidt mere vestligt og vi kom gennem et ortodoks jødisk kvarter. Der var livligt, især mang eunge mænd, karakteristisk klædt i sort og med særlig sort hat som hovedbeklædning. (Foto senere). Så kom vi til hjørnet af den høje bymur og ad stien mellem muren og Jaffe Gate.  Smuk og rolig morgenstund.
Ind ad den vestvendte jaffa port til Citadellet. Det er også kaldet Kong Davids klippeborg. Denne fæstning er et vel bevaret borg, som har en omfattende historie bag sig (Skrive senere).  Nedenfor er et billede over den indvendige del af den gamle klippeborg, og der følger også et billede ud over byen fra Davidstårnet.

Nedenfor er udsigten fra Davidstårnet mod øst. Gitte peger i retning af tempelpladsen med Klippekuplen og med Oliebjerget i baggrunden.  Det skriver vi dagbog en anden dag når vi besøger disse steder.

Efter Citadellet gik vi ad Davids St. tværs gennem den gamle by til Western Wall / Grædemuren.
Muren er Jødernes helligste sted. Muren er en del af den støttemur der om gav den gamle tempelplads med Rerodes tempel. Altså det tempel der blev hærget af romerne o.s.v. (Beskrives senere). Jøderne står ved muren og beder længe og med bevægelser fra det ene ben til det andet og frem og tilbage.  Stedet er inddelt i en mur der kun er for herrer og en der kun er for damer, begge steder ved a passere en særlig linje, dette respekteres strengt. Det er obligatorisk med respektabel påklædning - herunder også hovedbeklædning.

Jens skulle selvfølgelig helt ned til muren og ind i tunnelen ved siden af muren hvor det mest hellige sted findes. Ufattelig spændende.

Vi var lang tid ved muren, men fortsatte kl. 15 videre mod syd og kom ud til sydmuren. Her ligger Jerusalem Archhaeological Park. Udgravninger, hvor der er afdækket meget omfattende historie om området fra det andet tempels periode.

Vi gik fra Arkæologien tilbage gennem Western Wall arealet, med kurs mod Damskusporten - hjem.
Men sulten plagede - siden morgenmaden var det blevet til en flaske vand og et æble.
Så fandt vi et hyggeligt sted og fik lidt lækker mad. "Dagens måltid" for det var så sent at vi ikke kunne nå mere.
Og så med presse juice til.

Ja - læs rigtigt. Det var endnu en dag uden så meget som en eneste øl til den tørre hals i den varme sol. Der blev ikke handlet med øl i den del af byen.

På vej hjem købte vi dig et lille brød og lidt ost til at tage med på værelset. Så det hygger vi os med nu.

Det kan godt mærkes det er en spændt by, men her er ganske fredeligt. Hermed slutter vi historien fra den første dag i Jerusalem.