PINSE 2013 i BRUKSVILLAN

Fredag den 17. maj gik turen til Bruksvillan, Östanå. Hos Annette og Christer har vi igen mødt en varme, venskab, gæstfrihed og udsøgt service. Med hele pinsen blev det mange gode oplevelser. Annette tryllede lækkerier frem på bordet til alle måltider og Christer sørgede som sædvanlig for alt det der skulle til - og endda mere.

Næsten samtidig ankom vi alle 5 par sidst på eftermiddagen til Bruksvillan. Meget pudsigt, selv om vi var 3 par der var taget af sted om formiddagen til Skibssætningen i Gl. Lejre og på livsstilmessen på Ledreborg.

Livsstil Messe Ledreborg

Efter indtjekning fik vi en dejlig velkomstdrink. (Lumsk som Christer plejer at sige fordi den har mange procenterer).

Velkomstdrink

Christer og Annette byder velkommen

Velkomst middagen fredag:

Middag fredag

Merete

Lørdag den 18. maj - Pinselørdag

Lørdag den 18. maj var til Golf. Efter et dejligt morgenmåltid kørte vi til Perstorp golfklub og slog ud i 3 bolde fra kl. 10.30.
Det er en pragtfuld skovbane med blød bund som er behagelig at gå på og slå med golfgrejet fra. Dejlig velkomst og start af flinke golfværter. Vejret var med os og det blev gennemgående til god golf for alle.
Kirsten og Gitte har begge "nye knæproteser" og kørte derfor i Car. Gitte skulle ellers ikke spille, men blot slå et par enkelte huller. Det blev til all 18 og med 33 point. Godt golf, men desværre viste det sig allerede dagen efter at det gjorde mere ondt i knæet end ventet (Øv).

Perstorp golf

Efter dagens runde kørte vi tilbage til Bruksvillan og sad på terresse med den smukkeste udsigt over helge og og skoven bagved med alle de ny udsprungne træer. Med kold Mariestad øl til herrerne og Kold hvidvin til damerne kunne det ikke blive bedre. Det var så varmt, at vi måtte flytte borde og stole fra Terressen hen i skyggen under de store træer.
Der var dækket op til festmåltidet kl. 19 i spisestuen. Men vi blev enige om at spise forretten udendørs. Det var stadig rigtig varmt og vi var derfor også enige om at spise hovedretten udendørs. Først til deserten rykke vi ind i spisestuen.
Det var en super menu med de dejligste vine.

Efter festmåltidet gik vi i kælderen hvor Eurovisionen viste finalen i Melodi Gran Prix, Eurovision Song Contest 2013. Og minsanten om ikke Danmark vandt med melodien 'Only Teardrops', sunget af den 20 årige Emmelie de Forest.

Søndag den 19. maj.

På denne pinsedag er der udflugtsdag til Österlen, Sveriges Provence.
Vi var tidligt oppe og fik kaffe og rundstykke kl. 7.15 for lige at vågne. Afrejse med bus kl. 8.00 pakket med alt i mad og drikke til hele dagen. Det første stop var morgenmaden kl. 9 i Brösarps Bakker. Vi sad dog ikke i blomsterengen og spiste morgenmad. Vi måtte på grund af regnen finde en "plan B" og trække ind i en forladt bygning.

Morgenmad kl. 9

Brösarps Bakker, et meget specielt og betagende kuperet landskab (fra istiden). Her kunne vi blandt andet se Hulkravet Kodriver og Opret Kobjaelde.

Kodriver

Kobjælde

Da man skulle filmatisere slutscenerne i Astrid Lindgrens ”Brødrene Løvehjerte” søgte filmteamet er sted, som afspejlede fortællingens storslåede finale, hvor de to brødre kæmper mod den onde ridder Tengil. Valget faldt på Brösarps bakker i Skåne. De grønne bakker og åbne marker var perfekt til filmens dramatiske afslutning.

Kronovall

Turen gik videre til Skånes eneste vinslot, Kronovall hvor vi ankom kl. 10 som aftalt. Her fik vi fortalt historien om slottet, vi besøgte vinkælderen og sluttede af med vinsmagning.

Kronovall fortælling

Kronovalls slot ligger i området Fågeltofta i Tomelilla kommune. Altså beliggende mellem Tomelilla og Brösarp i Österlen.
Hovedbygningen har to vinger og er opført i 1760. Slottet blev ombygget i 1890erne til et slot i fransk barokstil. Området hvor slottet ligger er omgivet af volgrave. Slottet var ved at forfalde, men blev i 1996 gjort til vinslot af familien Åkesson. Det er altså Ikesson vin AB. Slottet bebos nu (2013) stadig delvis af familjen Sparre.

Vinkælderen

Vinsmagning på Slottet:

Vinsmagning

Fra slottet kørte vi 12.30 videre til Stenshuvud Nationalpark. Parken er berømt for sin fauna med blandt andet Maj Gøgeurt og Plettet Gøgeurt.

Stenshuved

Gøgeurt

På Stenshoved kan man i klart vejr se til Bornholm. Men det kunne vi ikke på grund af tågedisen.

Stenshoved mod Bornholm

Annette og Christer havde medbragt en dejlig picnic frokost, som vi spiste her i Nationalparken.

Picnic

Efter spisningen kørte vi kl. 14 mod syd til Kåseberga og Ale Stenar
Her er vi på rundvisning i røgeriet.

Røgeriet i Kåseberga

Fiskeudsalget

Ales Stenar

Fårene på bakken

Annette fortæller om skibssætningens historie og mysterier. Den er 67 m lang og kaldes også for nordens Stonhenge.

Annette fortæller

Ales Stenar

Udsigten over havet fra Ales Stenar

Udsigen over havet fra Ales Stenar
Ales sten i Skåne
Skibssætningen i Lejre

Vi var hjemme i Bruksvillan igen kl. 19, hvor vi spiste middagen. Vi var rigtig mætte efter en hel dag med alle de dejlige retter, kager og meget mere.

Wittsjø den 20. maj.

Pinsen sluttede med en god runde golf på Wittsjö GK.

Annette

Vi siger stor tak til Annette og Christer for en dejlig oplevelse i pinsen 2013. Christer